e-mail: prevejohn@yahoo.gr
Λόγω της ιδιότητας μου έζησα όλα τα συστήματα εκπαίδευσης μετά την μεταπολίτευση και σαν μαθητής αλλά και σαν δάσκαλος μουσικής εργαζόμενος σε όλες τις βαθμίδες της.
Από όλη αυτή την διαδρομή αυτό που έμεινε σαν απόσταγμα στο μυαλό μου είναι ότι οι εκάστοτε ηγεσίες του υπουργείου παιδείας (ακόμα και από την ίδια κυβερνητική παράταξη και την ίδια κοινοβουλευτική περίοδο) το λειτούργημα του εκπαιδευτικού και τον ύψιστο ρόλο του αργά και σταθερά τον υποβάθμισαν σε ρόλο κομπάρσου.
Θεωρώ ότι αυτό έγινε μεθοδευμένα και μαζί με το περιεχόμενο και την δομή των διδασκομένων μαθημάτων είχαν ένα και μόνο σκοπό, την κατεύθυνση του γνωστικού αντικειμένου σε μία παιδεία που δεν αναπτύσσει την φαντασία και την κριτική σκέψη αλλά την παπαγαλίζουσα που μπλοκάρει και γεμίζει το μυαλό των παιδιών με άχρηστες γνώσεις. Όλο αυτό έγινε γιατί ήξεραν ότι η κριτική σκέψη φέρνει την κατανόηση και μετά την αντιπαράθεση προς τα κακώς κείμενα και φυσικά αυτό θα ήταν επιζήμιο για τις οικογενειοκρατίες και τους καρεκλοκενταύρους που λυμαίνονταν την εξουσία και τα καλά της.
Φυσικά προκύπτει το ερώτημα είναι εν λόγω κύριοι δεν ήθελαν σωστές γνώσεις για τα παιδιά τους; Φυσικά ήθελαν και τις είχαν σε συγκεκριμένα ιδιωτικά σχολεία που φοιτούσαν τα βλαστάρια τους και στα πανάκριβα κολλέγια του εξωτερικού που έχουν και παράδοση να ετοιμάζουν ηγέτες για τους αμόρφωτους λαούς!!!
Εκτός από την υποβάθμιση του ρόλου των εκπαιδευτικών και της γνωστικής ύλης σκαρφίστηκαν και διάφορα άλλα τεχνάσματα για να ολοκληρώσουν τα σχέδια τους.
Ένα από αυτά ήταν η κατάργηση της περιβόητης ποδιάς με την οποία συμβολιζόταν η μαθητική ιδιότητα και η συμμετοχή σε ένα σύνολο. που η ατομικότητα του μαθητή ξεχώριζε από την προσπάθεια και την επίδοση του στην γνώση και όχι από το μοντελάκι ή την φίρμα των ρούχων που είχε την δυνατότητα λόγω οικονομικής ευμάρειας να έχει.
Θυμάμαι ειδικά στις αρχές εκείνης της περιόδου στα διαλλείματα τα θέματα συζήτησης έπαψαν να έχουν σχέση με το σχολείο και γενικά με τις ανάγκες της ηλικίας των παιδιών και έγιναν καθαρά κουτσομπολίστικα για το τι φοράει ή μία για το Lakostaki του άλλου, πόσο κοστίζουν τα παπούτσια του τάδε και πολλά άλλα τέτοια.
Θα μου πείτε ότι η ποδιά θύμιζε άλλες μίζερες εποχές αλλά θα μπορούσαν να την αντικαταστήσουν με μία ομοιόμορφη φορεσιά (όπως εξακολούθησαν να έχουν τα ιδιωτικά σχολεία) για την οποία θα αποφάσιζαν οι σύλλογοι γονέων και διδασκόντων του κάθε σχολείου.
Για μένα όμως το χειρότερο που έκαναν ήταν ότι μετέφεραν στους χώρους εκπαίδευσης τις συνδικαλιστικές και κομματικές τους αντιπαραθέσεις μπολιάζοντας την νεολαία μας με τα δικά τους κουσούρια δηλ. την δολοπλοκία, το ατομικό συμφέρον, την υποκρισία και την φαυλότητα!!!
Η παιδεία σίγουρα θέλει μια ριζική μεταρρύθμιση η οποία θα ανταποκρίνεται στις ανάγκες της εποχής μας χωρίς όμως να χάσει την απλότητα, στην σκέψη και στην επαφή μεταξύ των εμπλεκομένων δηλ. των μαθητών με τους δασκάλους.
Το φυσιολογικό είναι αυτή η μεταρρύθμιση να ξεκινήσει από το Δημοτικό και μετά να ανέβει στις επόμενες βαθμίδες για να μπορέσουμε σε 20 χρόνια να έχουμε μια νέα γενιά που θα έχει ένα άλλο τρόπο σκέψης και συμπεριφοράς!!!
Αυτό που συμβαίνει τα τελευταία χρόνια δηλαδή να προσπαθούμε να βελτιώσουμε το οικοδόμημα της παιδείας ξεκινώντας από την τρίτη βαθμίδα της, μοιάζει σαν να κάνουμε επιδιόρθωση και καλλωπισμό σε ένα ρετιρέ ενώ τα θεμέλια της οικοδομής είναι σαθρά!!!
Παρακάτω παρακαλώ να διαβάσετε το Φιλανδικό μοντέλο εκπαίδευσης (Πηγή: άρθρο του Γιώργου Δελαστίκ από την Ημερησία) το οποίο λόγω αποτελεσμάτων σε ποιότητα γνώσης και κριτικής σκέψης θεωρείται αυτή την στιγμή ένα από τα καλύτερα του κόσμου.
Όπως θα δείτε δεν είναι ένα πολυδάπανο σύστημα αλλά βασίζεται στην προσωπική συνεργασία του μαθητή με τον δάσκαλο!!!
Κάποια στιγμή πρέπει να υιοθετούμε και να προσαρμόζουμε στις δικές μας ανάγκες πράγματα που αποδεδειγμένα έχουν θετικά αποτελέσματα.
Δεν έχουμε άλλα περιθώρια!!! Η κοινωνία μας έχει φτάσει στον σημείο μηδέν και η μόνη μας ελπίδα πλέον είναι η αναβάθμιση της Παιδείας μας!!!
Κάντε αριστερό κλικ στον παρακάτω σύνδεσμο
Παιδεία ... Φιλανδικό μοντέλο
Πηγή: άρθρο του Γιώργου Δελαστίκ από την Ημερησία
Σ.Κ
ΑπάντησηΔιαγραφήΝα έγιναν άραγε με σύστημα όλα αυτά ή ήταν παραλήψεις και αποτελέσματα της ανοργάνωτης σκέψης και θα έλεγα της πλήρους αδιαφορίας; Όσο για τα νέα μέτρα βιβλία κ.λ.π βλέπω ότι πρόκειται για προσπάθειες του φαίνεσθε ότι κάτι κάναμε.. προχειρότητα παντού, στα βιβλία, στα ωρολόγια προγράμματα, στα διδακτικά κτλ
Οι μεταρρυθμίσεις στην Ελλάδα για το χώρο που λέγεται παιδεία είναι απλές δοκιμές άλλων συστημάτων αντιγραμμένων που με αφορμή κάνα κονδύλι για το παιδαγωγικό ινστιτούτο, το βάλανε σε εφαρμογή μετά από "ώριμη" απόφαση.
Έτσι λειτουργούν όλα.. Αν είχαν ένα σκοπό έστω και κακόβουλο θα είχαν μια οργάνωση σ αυτό αλλά όπως βλέπουμε ακόμα και η προσπάθεια για διαφορά γίνεται ατάκτως και χωρίς θέμα...
Για τις ποδιές δε συμφωνώ. τα παιδιά που συζητούν για την εμφάνιση είναι πια λίγα..
Κι αυτά που το κάνουν αποτελούν μια κοινωνική ομάδα των μικροπλούσιων μικροαστών που δεν επηρεάζουν το σύνολο των μαθητών που ασχολείται με άλλα.... είμαι σίγουρη κι εγώ όπως κι εσύ ότι τα παιδιά αποπροσανατολίζονται αλλά όχι πια με αυτά τα θέματα. Θέλουν την ησυχία τους, να μην τα πρήζουμε. Γιατί μόνο το κράτος αδιαφορεί γι αυτά;
Οι γονείς τι κάνουν; Ή του ύψους ή του βάθους, ή τα τρελαίνουν με ένα βουνό από ασχολίες ή τα αφήνουν στο έλεος του θεού... γιατί οι καθηγητές τους τι κάνουν.. υπερβολικές απαιτήσεις χωρίς να προσεγγίζουν τα ίδια τα παιδιά, χωρίς να λαμβάνουν υπόψιν τους τις εξελίξεις τους κοπανάνε ότι εδώ και πενήντα χρόνια.. τα ίδια και τα ίδια.
Όσες φορές ήθελα να κάνω όμορφα και ξεχωριστά πράγματα κανένα κράτος δεν με εμπόδισε και "έπιασε" στα παιδιά και κράτησε για χρόνια η καλλιέργεια που πήραν ... μετά δεν ξέρω τι από γίνεται αυτή η προσπάθεια αλλά θεωρώ ότι δεν πάει χαμένη.